آموزش رتوش پس زمینه در فتوشاپ

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
آموزش رتوش پس زمینه در فتوشاپ

فرض می کنیم که شما می خواهید از خودتان در فضای اتاق خانه یک عکس زیبا تهیه کنید . اولین کاری که شما می کنید این است که پس زمینه ای مناسب برای خودتان تهیه می کنید اما تهیه پس زمینه در درون اتاق کار مشکلی است بنابر این فکری که به نظرتان می آید این است که پارچه ای را بر روی دیوار آویزان کنید . البته فنی که امروز قصد معرفی آن را دارم بیشتر برای عکاسان مناسب تر است . در این فن یاد می گیرید که چگونه پس زمینه خود را صاف و زیبا کنید . ( در اصطلاح به این عمل رتوش گفته می شود )

 

 

تصویر مورد نظر را در محیط فتوشاپ  باز کنید . ( لینک مستقیم تصویر برای تمرین )

ین کار ممکن است زمان بر باشد و برای آن حوصله زیادی لازم است . این کار را بصورت مرحله به مرحله انجام می دهیم . ابتدا از سمت چپ عکس ناحیه ای را به حالت انتخاب در آورید . این کار را می توانید بوسیله ابزار های مختلفی مانند Magic Wand یا ابزار برش دهنده انجام دهید .

 

cleaning-up-background-2

 

با فشردن کلید های  Cmd/Ctrl+C از ناحیه انتخاب شده کپی بگیرید و در لایه ای جدید و با استفاده از میانبر Cmd/Ctrl+V ناحیه کپی گرفته شده را پست کنید .

 

cleaning-up-background-3

 

حالا به مسیر Edit>Free Transform (Cmd/Ctrl+T) مراجعه کنید و تصویر را کمی به سمت چپ بکشید . می توانید از سمت راست نیز کمی تصویر را بکشید .

 

cleaning-up-background-4

 

در لایه ی جدیدی که قبلا ایجاد کرده بودیم یک ماسک ایجاد کنید .

 

cleaning-up-background-5

 

با براش نرم به رنگ سفید که hardness آن صفر درصد است قسمت چروک را به آرامی نقاشی کنید ( بر روی لایه ماسک ) . در ادامه با استفاده روشی که در بالا گفته شد . از دیگر بخش های عکس نیز کپی بگیرید و در لایه ای جدید پست کنید .

 

cleaning-up-background-7

 

برای برداشتن چین و چروک های بزرگتر می توانید در لایه ای جدید با استفاده از ابزار Clone Stamp ( ظاهری شبیه به مهر دارد ) یا ابزار Healing Brush ( ظاهری شبیه به چسب زخم دارد ) مشکلات عکس را برطرف کنید .

 

cleaning-up-background-9

 

این لایه را با لایه ای جدید ( ایجاد کنید ) ادغام کنید . برای ادغام هر دو لایه را به کمک کلید Shift انتخاب کنید و پی از آن بر روی یکی از لایه ها کلیک راست کرده و گزینه Merge Layers را انتخاب کنید . خواهید دید که این دو لایه با هم  تبدیل به یک لایه شده اند . لایه ادغام شده را انتخاب کنید و با رفتن به مسیر Filter>Surface Blur کمی افکت تار را به تصویر ببخشید .

 

cleaning-up-background-10

 

یک ماسک سیاه ایجاد کنید و با استفاده از براش به رنگ سفید تصویر دختر را نقاشی کنید . این کار باعث می شود افکت تاری که بر روی عکس ایجاد کرده بودیم بر روی تصویر دختر اعمال نشود .

 

cleaning-up-background-11

 

حالا لایه اصلی را انتخاب کنید ( لایه ماسک نباید انتخاب شود ) و به مسیر Filter>Noise>Add Noise بروید و تنظیمات را همانند تصویر زیر تغییر دهید . البته این مقدار به تصویر شما بستگی دارد .

 

cleaning-up-background-12

 

حالا اگر به عقب زوم کنیم می توانیم ببینیم که تصویر پس زمینه هنوز کاملا اصلاح نشده است . برای اصلاح آن می توانید لایه پس زمینه را انتخاب کرده و با مراجعه به مسیر Filter>Gaussian Blur پس زمینه را کمی تار کنید .

 

cleaning-up-background-13

 

برای این کار دوباره همانند توضیحات بالا با استفاده از Clone Stamp در لایه ای جدید بخش های اضافی را اصلاح کرده و آن را با لایه ای جدید Merge کنید . حالا این لایه را با رفتن به ابزار Gaussian Blur تار کنید . فراموش نکنید که دوباره تصویر دختر را طبق  راهنمایی بالا جدا کرده و برای آن Noise ایجاد کنید .

 

cleaning-up-background-14

 

توجه داشته باشید که در صورت نیاز می توانید مراحل نهایی که در بالا توضیح داده شده را دوباره تکرار کنید . بعنوان مثال می توانید اطراف عکس دختر تمیز تر کنید .

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید

ارسال دیدگاه

به باشگاه مشتریان تربچه بپیوندید ثبت نام